Svar: Mælk og fedtstof i maden

8. maj 2012

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Linda

Tak for dit brev og dine spørgsmål. Jeg skal prøve at skrive så præcist som muligt omkring mælk og fedstof, så der ikke er noget at tage fejl af :)

Det anbefales at børn får enten brystmælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Efter 1 års alderen stoppes flaskegivningen stille og roligt, amning kan bibeholdes en gang i døgnet, så længe mor og barn trives med det.

Der bruges udmalket brystmælk eller modermælkserstatning i barnets grød og mos og der tilsættes en tsk. fedstof til barnets portion det første år.

Når barnet bliver 6 måneder kan der give en lille smule sødmælk (max ½ dl). Det betyder at hvis du f.eks. laver kartoffelmos til jer alle sammen og laver den på sødmælk, så kan I spise samme mad. Vejledningen handler altså mere om at vi prioritere at børn og forældre skal spise det samme end at børn skal tilbydes sødmælk ...

Når barnet bliver 9 måneder, så kan sødmælk og surmælksprodukter udgøre en større del af barnets indtag. Stadig skal barnet ammes eller have flaske, men det vil være helt fint at barnet spiser f.eks. tykmælk som mellemmåltid om eftermiddagen.

Det anbefales at man varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, som barnet får. Det vil sige at du kan bruge ren smør og smørlignende produkter samt blød plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie .. variation er vigtigt! :) Det er sandsynligvis en fordel, hvis fedtstoffet i skemaden ikke altid er smør, fordi ...

Annonce

... barnet i forvejen får en del fedt af denne type fra mælken.

Nogle variere også med tidselolie, hørfrøolie osv. og det er helt okay. I takt med at barnet bliver ældre og nu hvor din dreng snart er 6 måneder, så skal han jo igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos og netop fisk er en vigtig kilde til gode og sunde fedtstoffer. Jeg er derfor mere tilhænger af at du giver ham forskellige typer af fisk, så han får fiskeolie den vej igennem og altså lærer ham at spise fisk .. :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du allerede nu ved at du ikke ønsker at amme ham til han er et år, så kan du godt overveje om han skal introduceres for en flaske, for at være sikker på at han vil acceptere den .. Antallet af amninger vil naturligt blive skruet ned, så behovet for dig og brystet bliver naturligt mindre og derfor vil du måske godt kunne overskue at bibeholde amning ... De fleste børn vil i 8 måneders alderen trives med 3 amninger eller flasker i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger eller flasker være passende. Når han skal starte i dagpleje og er 11 måneder gammel, vil det således være rigtig fint at han ammes eller får flaske f.eks. aften og sen aften og derudover spiser og drikker vand af kop i løbet af dagen ...

I min bog om børn og mad kan du se dagsplanerne måned for måned og dermed også få et indtryk af hvor meget du løbende skal amme eller give flaske, for at dække hans behov og hvad han skal have at spise derudover :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.