Svar: Mælk og fedtstof i maden
8. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og dine spørgsmål. Jeg skal prøve at skrive så præcist som muligt omkring mælk og fedstof, så der ikke er noget at tage fejl af :)
Det anbefales at børn får enten brystmælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Efter 1 års alderen stoppes flaskegivningen stille og roligt, amning kan bibeholdes en gang i døgnet, så længe mor og barn trives med det.
Der bruges udmalket brystmælk eller modermælkserstatning i barnets grød og mos og der tilsættes en tsk. fedstof til barnets portion det første år.
Når barnet bliver 6 måneder kan der give en lille smule sødmælk (max ½ dl). Det betyder at hvis du f.eks. laver kartoffelmos til jer alle sammen og laver den på sødmælk, så kan I spise samme mad. Vejledningen handler altså mere om at vi prioritere at børn og forældre skal spise det samme end at børn skal tilbydes sødmælk ...
Når barnet bliver 9 måneder, så kan sødmælk og surmælksprodukter udgøre en større del af barnets indtag. Stadig skal barnet ammes eller have flaske, men det vil være helt fint at barnet spiser f.eks. tykmælk som mellemmåltid om eftermiddagen.
Det anbefales at man varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, som barnet får. Det vil sige at du kan bruge ren smør og smørlignende produkter samt blød plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie .. variation er vigtigt! :) Det er sandsynligvis en fordel, hvis fedtstoffet i skemaden ikke altid er smør, fordi barnet i forvejen får en del fedt af denne type fra mælken.
Nogle variere også med tidselolie, hørfrøolie osv. og det er helt okay. I takt med at barnet bliver ældre og nu hvor din dreng snart er 6 måneder, så skal han jo igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos og netop fisk er en vigtig kilde til gode og sunde fedtstoffer. Jeg er derfor mere tilhænger af at du giver ham forskellige typer af fisk, så han får fiskeolie den vej igennem og altså lærer ham at spise fisk .. :)
Hvis du allerede nu ved at du ikke ønsker at amme ham til han er et år, så kan du godt overveje om han skal introduceres for en flaske, for at være sikker på at han vil acceptere den .. Antallet af amninger vil naturligt blive skruet ned, så behovet for dig og brystet bliver naturligt mindre og derfor vil du måske godt kunne overskue at bibeholde amning ... De fleste børn vil i 8 måneders alderen trives med 3 amninger eller flasker i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger eller flasker være passende. Når han skal starte i dagpleje og er 11 måneder gammel, vil det således være rigtig fint at han ammes eller får flaske f.eks. aften og sen aften og derudover spiser og drikker vand af kop i løbet af dagen ...
I min bog om børn og mad kan du se dagsplanerne måned for måned og dermed også få et indtryk af hvor meget du løbende skal amme eller give flaske, for at dække hans behov og hvad han skal have at spise derudover :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske